DEN GAMLE HUND OG KAT

Hunde bliver ”seniorer”, når de er over 7 år gamle, katte når de er over  10 år. Det er et trist faktum, at vores dejlige dyr ikke lever så længe, som vi kunne ønske.

Hvad kan jeg som ejer gøre?

Som ejer er der flere ting, man kan gøre for at hjælpe sin senior-hund eller senior-kat til at få en god, aktiv og forhåbentlig lang alderdom:

• Undgå overvægt
  • Giv ”senior”-foder
  • Sørg for daglig motion
  • Hold øje med sygdomstegn, især:

Ændringer i drikke- og ædelyst / vægtændringer

Dårlig lugt fra munden

Ændrede sovevaner

Manglende lyst til at gå tur / stakåndet / hoste

Knude-dannelser

Humør-svingninger

Ændret adfærd

Haltheder / besvær med at rejse sig.

Hvad kan dyrlægen gøre?

Blot små ændringer kan være tegn på begyndende alvorlig sygdom, så det er vigtigt at få din hund eller kat undersøgt hos dyrlægen så tidligt i forløbet som muligt.

Ved mistanke om lidelser i organer som lever, nyrer og skjoldbruskkirtel kan undersøgelse af f.eks. urin- og blodprøver være relevante. Andre prøver og undersøgelser kan også komme på tale. Dyrlægen vil rådgive dig om de muligheder, der er, og sammen finder vi frem til, hvad der er bedst for dit dyr.

De ældre dyrs skavanker kan ikke altid helbredes, men vil næsten altid kunne afhjælpes. Der findes mange behandlingsmuligheder, og mange ting man som ejer kan gøre.

Hvis behandling er udsigtsløs?

Når et ældre dyr lider af en uhelbredelig og måske smertefuld sygdom, som giver det uacceptable gener, bliver det tid til at sige farvel. Vi vil rådgive og hjælpe dig, så godt vi overhovedet kan, i hele forløbet, og du kan stole på, at vi gør det ud fra dyrets bedste. Ingen ønsker at et sygt dyr skal trækkes igennem en udsigtsløs behandling.

MORUD DYREKLINIK

Udgivet i Værd at vide.