SUNDHEDSCHECK OG VACCINATIONER

Vi anbefaler, at man en gang om året tager sin hund og kat til sundhedschek hos dyrlægen og samtidigt får givet dem de relevante vacciner.

Ved et sundhedscheck gennemgår vi din hund/kat fra den ene ende til den anden, og der er mulighed for at spørge om alt 🙂   Medbring evt. en huskeseddel!

Et hunde- og katteliv forløber meget hurtigere end et menneskeliv, dvs. de bliver meget hurtigere (ca. 7x) kønsmodne, voksne, ældre og pludselig gamle. Så bare indenfor et år kan der ske meget, også i forhold til at udvikle sygdom.

HUNDE-VACCINER mod:

Hundesyge (D = distemper)

Leverbetændelse (H = hepatitis)

Parvovirus (P)

Leptospirose (L4 = 4 typer af leptospirose)

Kennelhoste (BbPi = Bordetella bronchiseptica + Parainfluenza)

Rabies (Rabies = hundegalskab).  Gives kun hvis hunden skal med til udlandet. HØR NÆRMERE PÅ KLINIKKEN.

Vaccinations-program for hunde:

Alle hvalpe skal basisvaccineres mindst 2 gange. Oftest gør vi det i dag ved 8 og 12 ugers alderen, men ny forskning tyder på at man også burde give en vaccine ved 16 uger, da en del af hvalpene pga. antistoffer fra moderen ikke reagerer på den tidlige vaccine ved 8 uger, og de vil derfor kun være delvist beskyttede af den vaccine de får ved 12-ugers alderen. Omvendt er en del hvalpe allerede fra 8 ugers alderen helt fri af moderens antistoffer og derfor helt ubeskyttede, og de har brug for vaccinen allerede der. Problemet er, at man ikke kan se hvilke hvalpe, der er hvilke, medmindre man tager blodprøver.

Vi anbefaler årlig revaccination, da flere af vaccinerne kun har effekt 1 år. Andre har – efter basisvaccinationen – effekt i 3 år.

Vi vaccinerer kun raske dyr, og vi giver kun de vacciner, der er relevante for netop din hund.

Der ses kun sjældent bivirkninger ved vaccination, oftest som en mindre hævelse på injektionsstedet, og af og til høres lidt tør hoste et par dage efter kennelhostevaccinen.

KATTE- VACCINER mod:

Kattesyge

Katteinfluenza (2 typer)

Leukæmi

Chlamydia

Rabies – kun hvis katten skal med til udlandet. HØR NÆRMERE PÅ KLINIKKEN.

Vaccinations-program for katte:

Katte basisvaccineres typisk ved 12- ugers alderen, dvs. lige før de forlader deres mor (killinger SKAL være 12 uger, før de må tages fra moderen) og igen ved 16 uger. Derefter en gang årligt.

Er ens kat udelukkende ”inde-kat” og ikke har kontakt med andre / fremmede katte er risikoen for smitte begrænset. Man skal dog være opmærksom på, at man godt kan bære smitte fra andre katte med hjem på hænder eller tøj, hvis man har rørt en smittebærende kat udenfor hjemmet.

Der ses meget sjældent bivirkninger ved vaccination af katte.

Posted in Værd at vide.